De 7C's van een effectieve overheidsinkoop

Proceduretypes, nomenclatuur en Vade-Mecum + officiële Europese CPV nomenclatuur

Modérateur : Frédéric

Avatar de l’utilisateur
Frédéric
Administrator
Messages : 749
Inscription : 20 juil. 2006, 10:46
Localisation : Brussels, Belgium (EU)
Contact :

De 7C's van een effectieve overheidsinkoop

Message par Frédéric » 16 janv. 2009, 15:05

Veel publiekrechtelijke organisaties kenmerken zich door het decentraal inkopen van goederen en diensten. Door dit op een systematische wijze te coördineren, kan het beïnvloedbare inkoopvolume optimaal worden benut. Met het 7C-model ontstaat een aanpak die tot besparingen leidt en zorgt voor het naleven van de aanbestedingsverplichtingen.

Publiekrechtelijke organisaties kenmerken zich sinds mensenheugenis door een budgetstructuur met daaraan gekoppeld een grote mate van handelingsvrijheid voor de budgethouder. Een budgetstructuur die met zich meebrengt dat budgetten ieder jaar opnieuw in samenspraak met de individuele budgethouders worden vastgesteld en vrijgegeven. Als belangrijkste nadeel zorgt dit ervoor dat budgethouders tegen het eind van het jaar zullen zorgen dat hun budgetten volledig worden besteed, omdat ze anders voor het volgend jaar naar beneden worden bijgesteld. Een ander nadeel van de budgetstructuur is dat veel budgethouders geneigd zijn binnen hun eigen organisatieonderdeel de inkoop van hun eigen goederen en diensten te (laten) verrichten. Het grotere geheel wordt hierbij regelmatig uit het oog verloren, waardoor geen gebruik wordt gemaakt van het totale inkoopvolume (en het bijbehorende hefboomeffect), met het risico dat de Europese aanbestedingswetgeving met voeten wordt getreden. Het 7C-model kan dit ongewenste patroon doorbreken. Recentelijk hebben de schrijvers van dit artikel dit model ontwikkeld dat binnen de publieke sector kan worden toegepast. De zeven hierin genoemde activiteiten (7 C’s) maken stapsgewijs het grotere geheel zichtbaar, waardoor de bijbehorende voordelen optimaal benut kunnen worden.
Het kan interessant zijn voor een organisatie om haar onderdelen te belonen en een deel van het niet-uitgegeven budget door te schuiven of beschikbaar te laten.

Klik hier voor her volledig PDF dossier.

Door Frank-Jan van Deijck en Peter Streefkerk
Ing. Frank-Jan van Deijck is senior interim professional Logistics & Procurement bij Yacht. Peter Streefkerk heeft een eigen inkoopadviesbureau: Respect Inkoopconsultancy.
Frédéric Nuyts
Websites : Forum - Government Exchange - Blog - New CPV codes - My Twitter

Verrouillé

Qui est en ligne ?

Utilisateurs parcourant ce forum : Aucun utilisateur inscrit et 1 invité