aanstellen advocaat+overheidsopdrachten

Hulp nodig i.v.m. overheidsopdrachten/aanbestedingen ? Stel uw vragen hier.

Modérateurs : govo, Frédéric

Hugodb
Rookie

aanstellen advocaat+overheidsopdrachten

Message par Hugodb » 25 mars 2008, 09:02

Beste forumgebruikers,

Ik meen ergens te hebben opgevangen dat het aanstellen van een advocaat door een gemeentebestuur onderworpen is aan de overheidsopdrachtenwetgeving. Er zouden in dit verband een aantal zaken aanhangig zijn bij de Raad van State.
Het zou erop neerkomen dat wanneer je in een bepaalde zaak een advocaat zou hebben aangesteld zonder een overheidsopdrachtenprocedure in te stellen, de tegenpartij hiertegen klacht kan indienen en dat zelfs de uitspraak nietig kan worden verklaard.
ik weet niet of ik het allemaal even duidelijk is. :oops:

Ik was echter van de mening dat vrije beroepen niet onderworpen zijn of is er toch één en ander gewijzigd?

tia

Hugodb

Brice
Advanced

Re: aanstellen advocaat+overheidsopdrachten

Message par Brice » 25 mars 2008, 09:45

Een interessante artikel was op de blog gepubliceerd.
http://www.publictendering.com/stad-bru ... petenties/

"[...] Selon Freddy Thielemans, la loi sur les marchés publics ne s’applique pas aux sollicitations de services d’avocats pour les conseils et recours en justice." [...]

WoutW
Rookie

Message par WoutW » 10 sept. 2008, 14:37

Hallo,

Volgens mij is een gemeentebestuur steeds aan de wetgeving overheidsopdrachten gebonden, ook voor juridische diensten. De sleutel zit hier in het principe van de mededinging.

Onlangs heb ik een gelijkaardige vraag aan onze juridische dienst voorgelegd. Volgens hen is art 68 van het KB van 08.01.1996 van toepassing.

Artikel 68 van het KB van 8 januari 1996 zegt dat: "De onmogelijkheid het minimum aantal gegadigden bepaald in de leden 3 en 4 te raadplegen wordt als aangetoond beschouwd voor de overheidsopdrachten die betrekking hebben op juridische diensten inzake advies en vertegenwoordiging voor de rechtbanken en andere instellingen die geschillen beslechten."

M.a.w. overheidsopdracht: ja - mededinging organiseren: nee

Wat de rechtspraak daar natuurlijk mee doet, is natuurlijk altijd een dunbbeltje op zijn kant ...

groet

Mortieto
Rookie

Message par Mortieto » 20 sept. 2008, 17:48

Advocaten vallen onder de wetgeving overheidsopdrachten.
DIt is bevestigd door het Rekenhof, in haar boek opmerkingen, in arresten RvSt, en laatst nog in het vonnis in eerste aanleg inzake Belgacom/Bellens.
Aangezien de wetgeving overheidsopdrachten van openbare orde is, zou het niet toepassen ertoe kunnen leiden dat mocht je achteraf als aanbestedende overheid een vordering tot schadevergoeding tegen de advocaat instellen, deze niet aansprakelijk zou zijn aangezien het contract dat met hem werd afgesloten nietig zou zijn.

Conclusie: juridische ondersteuning en advocatuur, net als architecten en andere vrije beroepen vallen onder de wetgeving overheidsopdrachten/diensten.

Répondre