bijkomende bestellingen

Hulp nodig i.v.m. overheidsopdrachten/aanbestedingen ? Stel uw vragen hier.

Modérateurs : govo, Frédéric

jef
Rookie

bijkomende bestellingen

Message par jef » 18 mai 2011, 20:49

In de gewone sectoren kunnen voor werken en diensten de kosten tot max 50% boven het initieel aanbestedingsbedrag eindigen. Voor leveringen kan dit blijkbaar niet tenzij de bijkomende leveringen van zodanige technische aard zijn dat het te moeilijk zou worden om een nieuwe opdracht uit te schrijven.
- Maar geldt het bovenstaande ook voor de speciale nutssectoren? Ik vindt dit blijkbaar niet terug in een artikel van de speciale sectoren?
- Als je 150 standaardkasten koopt en na de gunning blijkt dat je er 160 nodig hebt. Dien je dan, volgens de letter van de wet, voor 10 extra kasten een nieuwe procedure uit te schrijven?

Alspy
Rookie

Re: bijkomende bestellingen

Message par Alspy » 26 mai 2011, 12:43

Jef, ik ben niet zo thuis in de afwijkingen voor de nutssectoren, maar is het niet mogelijk dat de algemene aannemingsvoorwaarden zowel voor de klassieke als voor de nutssectoren gelden?
In dat geval is art 42 van toepassing en kan je eveneens binnen bepaalde grenzen en voorwaarden wijzigingen aanbrengen aan de opdracht.

Je kon ook in je bestek eenheidsprijzen gevraagd hebben en gewerkt hebben met vermoedelijke hoeveelheden. Dan was je probleem meteen opgelost.

mvg

Alspy

jef
Rookie

Re: bijkomende bestellingen

Message par jef » 29 mai 2011, 12:47

art 42 van de AAV is meer gericht op werken en niet zozeer op leveringen.
ik heb gekeken in de wet van 1993.http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
art 17 §2 2°en 3° (klassieke sectoren): staat de regel vermeld in mijn eerste post.
art 39 §2 2° 3° 4° spreken helemaal niet van een maximum bedrag aan toegelaten afwijkingen. Interpreteer is dit dan juist door te stellen dat bij een opdracht leveringen, zoals ik het heb voorgesteld in mijn eerste post, er geen bijkomende bestellingen mogen plaatsvinden?
Bij een raamcontract kan je werken met VH dus jet hebt gelijk Alspy, maar voor deze opdracht is een raamcontract niet aangewezen.

Répondre