Prijsherziening - onderhoudscontract

Hulp nodig i.v.m. overheidsopdrachten/aanbestedingen ? Stel uw vragen hier.

Modérateurs : govo, Frédéric

Nick
Rookie

Prijsherziening - onderhoudscontract

Message par Nick » 03 sept. 2010, 10:13

Beste,

Bij een overheidsopdracht (OPZB) werd in het bestek bepaald dat er geen prijsherziening van toepassing is. Het bestek betreft de levering en plaatsing van een toestel en verzoekt de inschrijver een opgave van onderhoudscontract te doen.

De enige inschrijver vermeldt voor de opgave van het onderhoudscontract een jaarlijkse prijsherziening. Mijn voorganger aanvaardt alsnog de offerte, hoewel deze m.i. als absoluut nietig diende beschouwd te worden (wijkt af van art. 89 KB 08-01-1996). Zie ik dit correct?

Vanuit pragmatisch oogpunt (en het gegeven dat er slechts 1 inschrijver was) zou men dit aspect als relatief nietig kunnen beschouwen en de inschrijver erop wijzen en een verbetering vragen.

Niettemin is dit allemaal niet gebeurd en werd de opdracht zonder meer gegund.

Als "erfgenaam" van dit dossier heb ik de inschrijver gewezen op de niet-conformiteit van zijn offerte. De inschijver gaat ermee akkoord geen prijsherziening toe te passen voor het onderhoudscontract, doch slechts voor de eerste 4 jaar; naderhand wordt wel een indexatie voorgesteld (prijsherziening die m.i. als inhaalbeweging kan gebruikt worden...).

Kan ik de inschrijver alsnog verplichten geen prijsherziening toe te passen onbeperkt in de tijd en/of welke andere middelen staan mij ter beschikking? M.i. kende de inschrijver de bestekvoorwaarden bij indiening offerte en dient hij zich daarnaar te schikken.

Mvg,

Nick

Alspy
Rookie

Re: Prijsherziening - onderhoudscontract

Message par Alspy » 21 sept. 2010, 11:18

Nick,

Je zit, als ik het goed voorheb, in een onderhandelingsprocedure. Dus kun je zonder problemen onderhandelen. En je mag onderhandelen over alles, zelfs over de prijs.
Wil de inschrijver een prijsherziening, dan kun je die onderhandelen, wil jij die niet, dan is dat ook bespreekbaar.
Ik meen dat het eerlijk is dat je het onderhoudscontract koppelt aan de index van de loonkosten. (I) Die kan je vinden op bv de website van de bouwkroniek.
De gezondheidsindex gebruik je beter niet want die is niet relevant.
Je voorganger had dus gelijk (voor wat betreft deze procedure) maar zou toch in de bestelbrief een duidelijke afspraak hieromtrent moeten gemaakt hebben.

mvg

Répondre